Opleiding judoka’s

Steeds meer krijgen we verzoeken van judoka’s uit alle leeftijdsgroepen en niveau om extra te trainen.

Op zaterdag wordt daarom kata, wedstrijdtraining en technische training gegeven.

Daaraan gekoppeld wordt er voor de meeste ook krachttraining gegeven.

Ergo, extra training is gewoon noodzakelijk en iedereen moet er voor me zijn. (zonder extra betaling natuurlijk).

De judoka is zich er niet van bewust dat het gratis verkrijgen van extra trainingen een gunst is, en alleen gegeven kan worden door de trainers.

Het begeleidingsteam (Linda, Cas, en wedstrijdsecretaris Patricia) is van mening dat het niet alleen een kwestie van nemen moet zijn, maar ook van geven.

Het mag niet zo zijn dat er van de kant van het begeleidingsteam en gekoppeld daaraan de club, alleen begeleiding gegeven kan en mag worden zonder een tegenprestatie van de betreffende judoka’s.

Wat verstaan wij onder tegenprestaties:

  • Op de training een goede inzet tonen.
  • Op de extra training ook inzet tonen.
  • Tijdens de krachttraining geen dissonant zijn, maar gewoon keihard trainen.
  • Na de (extra) training de mat even aan zwabberen.
  • Assisteren tijdens de lessen.
  • Assisteren als coach bij de jeugd tijdens de wedstrijden.

Kortom de meest normale dingen die ook bij andere verenigingen gebeuren.

Om een wat meer professionelere omgeving te gaan creeren zullen de judoka’s aan deze criteria moeten voldoen.

Doen zij niet wat er van hen verwacht wordt dan zullen wij als team beslissingen moeten nemen om een en ander wel te laten gebeuren.

In het voorstel zullen er ook sanctie’s te vinden zijn die niet altijd prettig zijn voor de niet functionerende judoka.

Een en ander zal worden uitgelegd in het stappenplan, het plan zal eerst ter goedkeuring aan het team worden gepresenteerd.

Stap 1
In de reguliere les zal de judoka worden beoordeeld op zijn/haar gedrag op de mat en tijdens de les(sen).

Stap 2
Er zal een selectie plaatsvinden van de judoka’s. De volgende zaken worden hier in meegenomen.

  • Functioneren op school.
  • Motivatie (tijdens de les).
  • Inzet (tijdens de les).
  • Gedrag tegenover de leraar en collega judoka’s.
  • Gedrag tijdens de wedstrijden (niet vloeken en de naam van de vereniging op een juiste manier uitdragen).

Bij het ontbreken van een van bovenstaande punten zal de judoka niet worden uitgenodigd om extra te trainen.

Stap 3
Bij goede bevindingen zal aan de judoka’s worden voorgesteld om extra te trainen.

Ook zullen de ouders worden ingelicht.

Deze moeten toestemming geven om de extra trainingen te volgen en bij goedkeuring als vraagbaak te dienen m.b.t. de schoolprestaties.

Stap 4
Als de judoka naar behoren functioneert zal er worden voorgesteld om (zo nodig) krachttrainingen te volgen.

(Ook hierin worden de ouders betrokken). Krachttraining kost tijd en besproken wordt hoeveel de judoka kan en mag trainen.

Stap 5
Eenmaal in twee maanden zullen alle judoka’s worden besproken en wordt er geëvalueerd.

Mocht een van de judoka’s niet aan de criteria (genoemd in stap 2) voldoen dan keert hij/zij (als sanctie) terug naar stap 1.

Alle faciliteiten worden dan ook ingetrokken en zij kunnen dan alleen nog maar tijdens de reguliere lessen komen judoen.

Mocht hij/zij beterschap tonen dan bestaat de mogelijkheid om terug te keren in de ploeg die extra faciliteiten heeft.

Bij recidieven bestaat de mogelijkheid om de judoka volledig uit te sluiten van de bovengenoemde extra trainingen.

Een en ander geeft natuurlijk wel extra druk op de leraren.

Deze zullen de namen moeten geven van degene die geselecteerd c.q. degene die zelf vragen om geselecteerd te worden.

Zij zullen als vraagbaak dienen om de judoka te beoordelen op de punten genoemd in stap 2.

Ik ben van mening dat bovenstaande een bijdrage kan geven bij het creëren van een professionelere judo omgeving.

Het geeft duidelijkheid naar de leraren en zeker naar de sporter. Niet functioneren wordt gestraft, punt! Wij kunnen de gemotiveerde judoka’s sneller en beter selecteren en eventuele dissonanten verwijderen van de extra trainingen.

Er moeten dan wel afspraken worden gemaakt tussen de leraren onderling om een uniforme beslissing te kunnen nemen die door een ieder gedragen wordt.

Wat mij betreft staat de schoolprestatie op de eerste plaats.

Ze kunnen niet eten van judo en wij zijn er m.i. ook voor om dat proces te volgen.

Ze worden er dan op termijn niet alleen een betere judoka van maar slagen dan ook maatschappelijk.

Mocht dit lukken dan slagen wij als vereniging en leraren/coaches.

Jullie hoofdcoach

Linda Voogt- Hagendoorn